نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
سرخط خبرها

خطیب‌زاده: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران| سال‌هاست برجام برای ایران کار نکرده| ملاقات «گروسی» با افراد غلط در زمان و جای غلط

  • کد خبر: ۱۱۲۳۳۰
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
خطیب‌زاده: سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران| سال‌هاست برجام برای ایران کار نکرده| ملاقات «گروسی» با افراد غلط در زمان و جای غلط
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در ر‌أس هیأتی به تهران می‌آید.

به گزارش شهرآرانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سئوالی درخصوص اظهارات یکی از مقامات ترکیه پیرامون منشاء ریزگرد‌ها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگرد‌ها در ساحل عاج اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده ریزگرد هاست. چه در جلساتی که طی سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو در کمیته مرتبط برگزار شده ایران حاضر بوده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند، افزود: پیوستگی محیط زیست در کل منطقه وجود دارد. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رود‌های بالادستی وجود داشته است. قطعا جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص تحرکات و رفت و آمد‌های دیپلماتیک اخیر به ایران گفت: هفته گذشته سفر دکتر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت.

وی ادامه داد: در ابعاد مختلف موضوعات به صورت جدی پیگیری شد، سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای مادرو و هیئت بلندپایه همراه به ایران سفر داشته‌اند، با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. فردا وزیر خارجه پاکستان در تهران خواهد بود. از سوئی دیگر رئیس جمهور ترکمنستان عازم ایران هستند و دستورکار مفصلی دارند. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: مردم ایران باید بدانند ما هیچ چیزی را معطل تحولات نکرده‌ایم و تلاش‌مان این است که این رفت و آمد‌ها برای مردم هم تبدیل به یک دستاورد مناسبی شود.

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص سفر گروسی به سرزمین‌های اشغالی گفت: با یک کنشگر و رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم‌دارترین رفتار‌های یاغی‌گرایانه، تروریستی، جنگ‌طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته. این رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختار‌های حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و ابزار کند و همه را با چک سفید امضای برخی کشور‌های مدعی انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار داده است. یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. دستاورد‌ها در حوزه پادمانی توسط خود مدیر‌کل بی‌اعتبار شده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام دپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. به اعتبار آژانس در چشم عموم ضربه بدی زده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

وی درخصوص قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس اظهار داشت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود، خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود؛ رفت و برگشت‌هایی انجام شد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: این اقدام، تغییر لحن و گفتگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. من فکر می‌کنم اقدامات قاطع و متناسب بود. هر چند این‌ها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود، حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص آینده برجام ابراز داشت: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف‌های مقابل این روز‌ها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آن‌ها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات ایران برگشت‌پذیر است، ادامه داد: اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت‌پذیر است. آنچه برگشت‌ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آن‌هایی است که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید برای به نتیجه رسیدن توافق تمرکز کنند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند؛ اول این‌که از این توهم اهرم‌سازی عبور کند. توهم اهرم‌سازی یک طرفه وجود ندارد، از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، (در این صورت) همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره افزایش مراودات با کشور‌های آفریقایی گفت: دکتر امیرعبداللهیان به زودی عازم چند کشور در آفریقا هستند، چند هیئت افریقایی طی این مدت از جمهوری اسلامی ایران بازدید داشتند.

وی افزود: با توجه به اینکه در غرب و جنوب آفریقا مبادلات ما از میلیارد دلار عبور کرده است. اتفاقاتی که تا به امروز کمتر شاهد آن بودیم و اتفاقا تنوع در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی را در همین راستا پیگیری کردیم. به طور ویژه بخش آفریقای ما مامور شده که این مراودات را پیگیری کند.

خطیب‌زاده درخصوص اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران گفت: اینکه سپاه پاسداران غیور ایران کابوس یاغیان، متجاوزان، تروریست‌ها، قانون گریزان، برهم‌زنندگان نظم منطقه‌ای، آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشور‌های منطقه باشد، باعث افتخار ایران است.

وی تصریح کرد: سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین‌کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشور‌ها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرار می‌گیرد؛ این‌ها سند افتخار است. این اقدامات بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است؛ اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد آن‌ها در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند و تا چه حد اقدامات آن‌ها بی اساس است که چنین کارزار‌های ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین گفت: ما از سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین استقبال می‌کنیم. تصور می‌کنیم که پاسخ این اقدام سازنده چین باید نگاه غیر سیاسی به موضوع حقوق بشر و مراودات کمیسیونر عالی حقوق بشر با این کشور باشد. متاسفانه بعضی طرف‌ها از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کنند. ما این را نقطه آغازی می‌دانیم برای این که انشاءالله چنین مراوداتی جواب سازنده‌ای از مجموعه‌های بین المللی بگیرد.

خطیب‌زاده درخصوص آخرین وضعیت پرونده آقای اسدی اظهار داشت: ما این موضوع را از روز اول، به رغم آنکه از منظر مصونیت دیپلماتیک نقض فاحش و آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بود، از طریق حقوقی پیگیری کردیم. دولت آلمان در بازداشت این دیپلمات در مسیر بازگشت وی به محل ماموریت خود نقض فاحش انجام داد. این اتفاق همزمان با سفر رئیس جمهوری وقت ایران به اتریش رخ داد که شائبه بیشتری به وجود آورد که این مسئله یک طراحی توسط برخی گروه‌های دیگر است؛ بعداً هم ثابت شد گروهک ضاله منافقین چه نقشی در این توطئه داشته است. دولت بلژیک هم در ادامه این نقض فاحش و آشکار نقش ایفا کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آن‌ها بدعت خطرناکی را گذاشتند. ما به آن‌ها تذکر دادیم و الان هم اعلام می‌کنیم که دیپلمات ما آقای اسدی باید بدون قید و شرط آزاد شوند، خسارت‌های وارده جبران شود و اعاده حیثیت صورت گیرد. با توجه به اینکه مسیر حقوقی که ما تلاش کردیم با همکاری برخی کشور‌ها انجام دهیم به نتیجه نرسید، با دستور رئیس جمهوری شکایت حقوقی و بین المللی را بر اساس سازوکار حل اختلاف طبق کنوانسیون وین در دستور کار قرار دادیم و همین مسیر را پیگیری می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->